Stort intresse för vandring i Österbitterna

En större grupp med människor står runt en runsten.

Runstenen längs med gamla vägen var ett av stoppen under vandringen.

Årets natur- och kulturvandring som gick i Österbitterna blev verkligen en välbesökt succé.

Runt 75 personer samlades på Bitterna såg vilket utgjorde platsen för både start och mål.

Innehållet och platserna för vandringen spände över ett brett område. Under förmiddagen hanns ämnen som företagande, skolminnen, flera bränder som förändrade bygden i grunden, runstenen, den gamla vägen, ödekyrkogården och dåtidens festplats vid den gamla träbron samt information om utvecklingen av flera stora rovfåglar som havsörn och glada med.

Sågverk och lanthandel

”Nisse på såga” det vill säga, Nils Olsson som driver Bitterna såg med 14 anställda berättade om företaget som startades 1939 och som han tog över 1973.

– Vi sågar ungefär en sliper per minut, berättade han.

Det är främst Trafikverket som köper slipers för att använda dem till järnvägsspår.

Vid Tvåstena som var vandringens andra stopp, berättade Rolf Carlsson om lanthandeln där han växte upp. Hans föräldrar utvecklade företaget och det fanns i princip allt som kunderna behövde i sortimentet. På andra sidan vägen fanns mejeriet.

Bränder

Uppebyn stod näst på tur. 1861 bröt en storband ut och alla 18 hus brann ned. En del av husen byggdes upp igen i byn medan andra valde att bygga nya hem vid de skiftade markerna. Precis 80 år tidigare hade Nederbyn drabbats av en storbrand där kyrkan blev ett av lågornas rov. En nykalvad ko skulle genomgå en ritual där hon skulle gå över eld vilken spred sig.

– Det var mässa i Bitterna kyrka på palmsöndagen när det hände. Kyrkobesökarna såg på håll vad som hände och rusade hit för att rädda så mycket de kunde, berättade Gunnar Gustavsson.

Skådespelare

Trevligare berättelser blev det vid skolhusen. Flera av deltagarna delade med sig av sina minnen från skolgången. Det gick även att gå in i gamla träslöjdshuset.

– Christina Schollin och hennes man Hans Wahlgren var här lite då och då och hälsade på Christinas föräldrar som bodde här. Hennes mamma hade varit småskollärare, berättade Birgit Wedén som bor i huset idag.

Natur- och kulturvandringen är ett samarbete mellan Vedumsortens hembygdsförening och Vara Naturskyddsförening.