Fantastiska fåglar visades

Två män i mörka kläder står framför en ljusbild av en turkos och svart fågel

Tomas Lindström och Sture Hermansson berättade och visade fotografier från deras resa till Costa Rica, ett av världens artrikaste länder.

Den 25 februari var det dags för årsmöte. I år hölls det på Hedensborg, Larv FK:s idrottsplats. Deras ordförande Johanna Boström inledde med att berätta om idrottsföreningen, aktiviteter och hur Hedensborg bokstavligt talat reste sig ur askan. Därefter var det dags för en fantastisk bildvisning.

Kolibrier och tukaner

Tomas Lindström och Sture Hermansson åkte till Costa Rica i december 2023. Det är ett av världens mest artrika länder men är bara lite större Götaland.

– Det finns 894 fågelarter i landet varav ungefär 600 som finns där året om, säger Sture Hermansson.

Det finns flera arter som bara finns där och ingen annanstans i världen och de har andra släkter jämfört med de svenska.

– Det är bara gråsparv och ladusvala som ser ut som de vi har här i Sverige, säger Sture Hermansson.

Han visade bilder på bland annat ekorrgök, svaveltukan, kalkongam, kohäger, tigerhäger, flera olika kolibrier och rosenskedstork men också på giftgrodor, krokodil, ulliga fladdermöss och sengångare.

De hade med sig en lokal guide som visade dem bra ställen där de kunde skåda många praktfulla fåglar.

Årsmöte

Efter kaffe med dopp var det dags för årsmötesförhandlingarna. Verksamhetsberättelsen och kassaberättelsen läste upp och godkändes. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.

Styrelsen utgörs av: Tomas Lindström, ordförande, Henry Arvidsson, vice ordförande, Anne Svensson, kassör, Anna Bergqvist-Svensson, sekreterare samt ledamöterna Carolin Bangay, Carl Erik Gustafsson, Dag Svensson och ersättarna Sture Hermansson och Roger Lindström. Maria Peterson valdes till hemsidesansvarig.