Fladdermöss, vilda blommor och nattfåglar under sommaren

Nu är hösten i antågande och det är dags att summera sommarens aktiviteter som Vara Naturskyddsförening anordnat.

Fladdermusspaning stod på programmet den 11 augusti. Det kom sju personer till Jämnasjöns Bitternasida. Det blev en mycket fin sensommarkväll där bland annat vattenfladdermus och dvärgfladdermus kunde ses och höras med hjälp av en speciell detektor.

Ängens dag den 5 augusti firades med slåtter på Lindbacken på Ranahult. Ett 20-tal personer kom för att slå med lie och kratta upp. De kom från bland annat Alingsås, Herrljunga och Grästorp utöver de deltagare som bor i Vara kommun. Det blev en trevlig dag och det serverades som vanligt god mat på slåttergillet. Höet kördes sedan bort. Får det ligga kvar tillför det näring till ängarna vilket inte är bra eftersom ängsmark ska vara mager.

Staffanshagen i Vinköl/Norra Vånga var målet på Vilda blommornas dag som uppmärksammandes den 18 juni i år. Tyvärr var inte vädergudarna på vår sida, det regnade ordentligt. Ett 10-tal tröste sig ut och fick bland annat se oxtunga, nattviol och mistel.

11 maj var det dags att lyssna på nattaktiva fåglar vid Hornborgasjöns utlopp. Aktiviteten var ett samarbete med Varabygdens fågelklubb. Det kom ett 20-tal deltagare denna mycket vackra kväll och natt. Det grillades korv i väntan på att fåglarna skulle börja sjunga. Deltagarna fick bland annat se och höra gräshoppsångare, sävgångare, trastgångare, flodsångare och vassångare samt näktergal och rosenfink.