Tiden viskade på årsmötet

Man som lutar sig mot bord med projektor. Foto på backsippor i bakgrunden.

Tore Hagman gästade årsmötet med sitt föredrag Tiden viskar.

Tiden viskar var namnet på fotograf Tore Hagmans föredrag som inledde årsmötet.

Tore Hagman skildrar bland annat naturen, människorna och deras relation vilket också blir till tidsdokument.

– Naturfoton går aldrig att ta om igen. Det är aldrig mer så som det var just precis då, säger han.

En del av föredraget handlade om hur platser som brukats av människor förändrats. De första fotona ur hans stora bildarkiv var från bland annat 1970- och 80-talen på platser som han besökt igen i nutid. De personer han mött tidigare och som berättade och delade med sig om sin kunskap om hur de vårdade sin gamla skog, hamlade träden, slog ängarna och skördade säden med lie är numera borta. Ängarna är idag igenväxta, skogen avverkad men murarna och högarna med upplockad sten vittnar fortfarande om en annan tid.

– Vi kan inte backa tiden och vi vill inte det heller, men vi måste vara rädda om det som finns kvar. 95 procent av naturbetesmarken är borta idag, säger Tore Hagman.

Det mycket intressanta och tänkvärda föredraget innehöll också fantastiska foton av bland annat backsippor, tofsvipa, storspov och bilder från Hornborgasjön, även de viskade om hur naturen förändrats över tid.

Årsmöte med nyval

Efter föredraget som besöktes av drygt 50 personer serverades kaffe med dopp. Sedan var det dags för årsmöte vilket leddes av föreningens ordförande Tomas Lindström. Två nya ledamöter valdes in i styrelsen; Carl-Eric Gustafsson och Carolin Bangay. Övriga styrelsen består av Tomas Lindström, ordförande, Henry Arvidsson, vice ordförande, Anne Svensson, kassör, Anna Bergkvist Svensson, sekreterare och ledamoten Dag Svensson. Ersättare är Sture Hermansson och Roger Lindström.

Olle Eriksson som varit revisor under många år avtackades med blommor. Gudrun Lidén valdes till ny revisor och Ingemar Jonsson fortsätter sitt uppdrag som revisor.