Ängar tema för bildvisning på årsmötet

Den 27 mars höll föreningen årsmöte i Godtemplarlokalen i Vara. Eftermiddagen inleddes med att årets gäst Ola Högberg från Fristad, visade foton och berättade om dem. Temat för hans bildvisning var ängar och han inledde med en välbekant sådan, Ranahult. Han hade bland annat fotat blomkrabbspindeln som finns på slåtterängarna. Spindel kan byta färg till vit, gul och grön för att smälta in så insekterna inte anar rovdjuret som sitter och väntar på sitt byte på blombladen.

De 15 deltagarna fick sedan se foton från bland annat Eahagen och Höjentorp i Valleområdet, Mönarpsreservatet i Fristad och hans eget hem som har betande djur på ängen precis i närheten. Några av fotona på stenknäck och nötskrika som kalasade på fågelbär hade han tagit inifrån vardagsrummet. Som avslutning berättade han om platåberg och projektet med att göra de speciella bergen till världsarv. Beslut ska tas alldeles i dagarna.

Efter kaffe med dopp var det dags för årsmötesförhandlingar. Föreningens ordförande Tomas Lindström höll i klubban även på årsmötet och sekreterare var Anna Bergqvist-Svensson. Det blev omval på alla poster. Styrelsen består av Tomas Lindström, ordförande, Henry Arvidsson, vice ordförande, Anna Bergqvist-Svensson, sekreterare, Anne Svensson, kassör och ledamöterna Janeric Mörck och Dag Svensson. Ersättare är Inger Mörck, Sture Hermansson och Roger Lindström. Maria Peterson är hemsidesansvarig. Ingemar Jonsson och Olle Eriksson omvaldes till revisorer. Valberedningen utgörs av Maj Arvidsson och Björn Fridner.