Årsmöte ute i det fria

Vara Naturskyddsförening har hållit sitt årsmöte på Ranahult. Alla hade bänkat sig vid den nya fika- och grillplatsen som gjorts i ordning under våren.

Årmöte på Ranahult

Deltagarna på årsmötet bänkade sig på den nya fika- och grillplatsen på Ranahult.

Tomas Lindström som är ordförande i förening öppnade mötet och han valdes även till årsmötets ordförande.

Under året 2020 har föreningen haft flera aktiviteter som kunnat genomföras på ett pandemianpassat sätt. Den första punkten, innan pandemin bröt ut, var årsmötet som hölls på Godtemplargården i Vara. Lennart Sundh var inbjuden som gäst och han pratade om boken Botaniska besöksmål i Västergötland.

Den 5 juni var det nattfågellyssning vid Hornborgasjön och soptippen i Falköping. De vilda blommornas dag uppmärksammades den 13 juni med ett besök på Backavallen i Längjum. Slåttern som hölls den 1 augusti lockade ett 25-tal till Ranahult. 2020 års kolmila döptes till Anna och den byggdes och kolades under helgen den 12 och 13 september i hällande regn. Trots vädret deltog ett 10-tal byggare. Den 21 augusti var det spaning efter fladdermöss vid Sjötorp och årets sista aktivitet var Miljövänliga veckan som uppmärksammades med skärmutställningar på biblioteken i Vara och Kvänum.

Föreningen sköter om kultur- och naturreservatet Ranahult och har under året bland att arbetat med röjning, gallring och annat underhåll. Det har också hamlats träd på området och elva inhyrda betesdjur har skött ängarna under sommaren.

Föreningen hade 265 medlemmar vid år 2020 slut.

Under årsmötet gjordes flera omval och det blev också nyval på en av styrelseposterna. Styrelsen för Vara Naturskyddsförening utgörs av: Tomas Lindström (ordförande), Henry Arvidsson (vice ordförande), Anne Svensson (kassör), Anna Bergkvist Svensson (sekreterare) samt ledamöterna Janeric Mörck, Rolf Grahm och Dag Svensson.