Lyckad nattfågellyssning

Den 28 maj samlades hela 17 deltagare och en hund för att åka på den trevliga kvällsturen som var ett samarrangemang mellan Vara Naturskyddsförening och Varabygden Fågelklubb. Det var perfekt väderläge så förutsättningarna var ju goda att få se och höra nattsångare. Deltagarna besökte olika lokaler runt Hornborgasjön samt soptippen i Falköping. Det närmade sig midnatt innan de var klara och de hade då fått ihop ett 70-tal fågelarter – och en bäver.

Ett axplock från kvällen: Gråhakedopping 1 par, prutgås 2, vitkindade gäss, skedänder, bläsänder, brunänder, snatteränder, årtor, svarttärnor, mindre strandpipare, mosnäppa, kornknarr, gök, näktergal, rödvingetrast, gransångare, gräshoppsångare, härmsångare, kärrsångare, med flera övriga sångare och 5-6 rosenfinkar.