Fixa grejen istället för att slänga den!

Vecka 40 är lika med Miljövänliga veckan. Temat för året är Fixa grejen.

I Sverige slänger vi årligen omkring 425 000 ton prylar som fortfarande går att använda. Det finns många enkla tips och trix på hur man kan förlänga livet på sina saker eller helt enkelt göra något nytt av dem.

Har knivarna i matberedaren blivit slöa – lägg i äggskal och kör en stund och knivarna blir vassa igen. Ledsnat på de tunna gardinerna –  sy om dem till fruktpåsar och ta med till affären när du handlar. Det är bara två av de tips som du får om du besöker Vara Naturskyddsförenings skärmutställningar på biblioteken i Vara och i Kvänum. Det finns även broschyrer att ta med hem. Det finns också många bra tips på https://www.naturskyddsforeningen.se/fixagrejen/  som funkar under hela året för det bästa är ju om varje vecka är en miljövänlig vecka.