Mila byggdes i ösregn

Tomas Lindström tände årets mila som döptes till Anna. Det var lite svårt att få fyr eftersom det regnade ordentligt. Foto: Dag Svensson

Regnet öste ner när den elfte milan skulle byggas och kolas på Ranahult.

– Det är första gången som det varit så dåligt väder. Det var till och med lite svårt att tända milan, säger ordföranden Tomas Lindström.

Kolbulle med lingonsylt hör till när det byggs mila på Ranahult. Hugo Breman fick flytta in matlagningen i vagnslidret på grund av regnet. Foto: Dag Svensson

Många evenemang och aktiviteter i samhället har varit inställda under Coronapandemin, men Naturskyddsföreningens aktiviteter har gått att genomföra.

– Vi är ju utomhus och här på Ranahult finns det gott om plats så vi kan hålla avstånd till varandra, säger Lindström.

Det kom ett tiotal som var med och byggde 2020 års mila. Ytterligare ett tiotal kom för att se på hur det går till under lördagen och runt 25 besökare kom på söndagen då kolningen fortsatte.

Golvet i milan var förberett innan och väl skyddat mot vätan så det som återstod på lördagsförmiddagen var att klä milan med granris och sedan att göra den tät med ett lager av packad jord. I innanmätet fanns ungefär 3 kubikmeter med ale som ska förvandlas till prima kol.

Årets mila döptes till Anna, efter Anna Bergqvist-Svensson som är med i föreningens styrelse och fanns på plats, det sista ett krav för att bli beskyddarinna.

Som traditionen bjuder åts det kolbulle med lingonsylt. Hugo Breman hade fått flytta in matlagningen under tak i vagnslidret, annars hade nog elden slocknat på grund av allt regn.

Under natten mellan lördagen och söndagen vakade medlemmar vid milan så att den inte började brinna. Nu ska milan svalna helt innan den rivs om någon vecka och det är dags att ta hand om cirka 800 liter kol.