Eva fick döpa 2018 års mila

Thomas Lindström, ordförande i Vara naturskyddsförening, tänder årets mila som döpts till Eva. Bild: Dag Svensson

Eva. Det är namnet på årets mila på Ranahult.

– Enligt traditionen ska milorna alltid döpas till ett kvinnonamn och hon ska finnas plats när milan tänds. Eva som vi döpt årets mila efter, har varit med byggt från grunden till det sista momentet idag, förklarar Janeric Mörck, Vara naturskyddsförening.

Det var riktigt många som kom för att hjälpa till att bygga milan trots att lördagsmorgonen startade med ett ordentligt regnväder. 40 personer kom på lördagen och ytterligare 10 på söndagen.

– Det är jätteroligt att det kom så många och det var väldigt trevlig stämning, säger Mörck.

2010 var första året som Vara naturskyddsförening byggde en mila på Ranahult så i år var det dags för nummer nio. Flera har varit med och byggt varje gång.

Flera lager

Milan består av flera lager inifrån och ut. I mitten finns kolveden av al som växt på reservatet. Det täcks med ett tjockt lager med granris som i sin tur täcks med ett lager med jord som packas hårt.

– Jorden gör att det blir tätt. Ser vi att det kommer ut rök någonstans får vi täta med mer jord, säger Janeric Mörck.

Över 300 grader

När milan var färdigbyggd klättrade föreningens ordförande Thomas Lindström upp för stegen och tände den. De tände också eld på textilier som knutits runt skorstenen där den går in i milan.

– Skorstenen får inte vara kall, då blir det inget drag och elden inne i milan dör, förklarar Janeric Mörck.

I och med tändningen startar processen som ska omvandla trät till kol.

– Det blir över 300 grader inne i milan. På söndag eftermiddag hade den brunnit klart och vi täppte till den, säger Janeric Mörck.

Nu är det bara att vänta i ungefär två veckor på att milan ska svalna så att den kan öppnas.

Milan ska alltid döpas till ett kvinnonamn. Det är för att ”de är lite oberäkneliga och måste pysslas om hela tiden för att inte surna till. De brinner inte alltid när man tänkt sig att de ska göra det, men de brukar ändå vara väldigt trevliga att ha med att göra.” Bild: Dag Svensson

Thomas Lindström sätter upp block som gör att jorden inte rasar ner. Bild: Maria Peterson

Inne i milan staplas veden av al som ska kolas. Den täcks av granris som i sin tur täcks med ett ordentligt lager med jord så att det blir tätt. Bild: Maria Peterson

Det var många som kom för att hjälpa till med att bygga milan på Ranahult och flera av dem har varit med och byggt alla hittillsvarande nio stycken. Bild: Maria Peterson