Spaning efter fladdermöss

Det blev full fart i luften vid skymningen då fladdermössen gav sig ut på jakt på insekter. Foto: Maria Peterson

Två olika arter av fladdermus visade sig när Vara Naturskyddsförening ordnade en kväll med fladdermusspaning vid Jämnesjön.

Totalt var det 13 personer som samlades vid grillplatsen i väntan på att mörkret skulle falla och spanandet börja.

I Sverige finns det 19 olika arter av fladdermus. Under fredagskvällen den 24 augusti visade sig två av dem vid Jämnesjön; dvärgfladdermus (dvärgpipistrell) och vattenfladdermus.

– Det var de vi förväntade oss att hitta, kanske kan det finnas någon mer art som långörad fladdermus vid sjön men de visade sig inte ikväll, säger Thomas Lindström, ordförande i Vara Naturskyddsförening.

Miljön är inte riktigt optimal för fladdermöss vid Jämnesjön.

– Kombinationen vatten och lövskog är bättre för fladdermöss än barrskog som det i huvudsak är här, säger han.

Han förklarar också att det är viktigt för fladdermössen att ha bra ställen att vara på under dagen.

– De håller till i ihåliga träd och liknande när det är ljust. När det skymmer och blir mörkt ger de sig ut och jagar insekter, säger Lindström.

Detektor

Med hjälp av en detektor kan vi människor höra ljuden som fladdermössen avger. Frekvensen visar vilken art av fladdermus det är.

Vara Naturskyddsförening hade med sig en ultraljudsdetektor. Fladdermössen orienterar sig med hjälp av ett slags ekolod. De ger ifrån sig ljud hela tiden och de olika arterna ger ifrån sig ljud på olika frekvenser.

– Vi människor kan inte höra ljuden från fladdermössen eftersom de är så högfrekventa. Detektorn omvandlar de ljuden till ett knastrande ljud som vi kan höra. Man ställer in olika frekvenser på detektorn så när den ger utslag vet man vilken art det är, förklarar Henry Arvidsson från föreningen.

I skymningsljuset var det full aktivitet över sjön. Som mest var det runt 10 fladdermöss i luften samtidigt där deltagarna stod. Fladdermössen flög blixtsnabbt ner mot vattnet, tog insekter och lika snabbt upp i luften och iväg.