Slåtter för att gynna växter

Det var många som kom för att hjälpa till med slåttern på Ranahult.

I söndags var det Ängens dag. Vara Naturskyddsförening firade det med slåtter i naturreservatet Ranahult.

– Vi slår ängarna först när alla blommorna har fröat så det kommer nya nästa säsong, förklarar Thomas Lindström, ordförande i föreningen.

Det var god uppslutning med personer som ville hjälpa till att slå med lie eller att gå efter och kratta. Det kom både de som är vana och de som ville lära sig hur man gör.

Torkan och värmen har gjort att gräset är torrt och hårt vilket gör att det blev lite svårare att slå och skörden blev mindre än vanligt.

– Totalt är det 0,8 hektar som vi slår på reservatet, säger Thomas Lindström.

Slåttern gör att flera arter som är beroende av det gamla sättet att bruka jorden får en chans att överleva.  Numera tar man första skörden av hö tidigt på säsongen innan eller under blomningen. I reservatet väntar man tills blommorna släppt sina frön så det kan växa upp nya plantor nästa säsong. Det finns bland annat slåttergubbe, nattviol och ängsnycklar på ängarna, växter som inte är så vanliga längre.

Alla som hjälpte till fick lunch som serverades vid slåtterladan. Nötkreaturen som betar i reservatets hagar fick nyslaget hö.