Milan Maria tänd

I helgen, 16-17 september, byggdes, döptes och tändes årets mila på Ranahult. Det var många som ville vara med att stapla veden som ska kolas, täcka den med granruskor och sedan skyffla fuktad jord över milan. Det gäller att det blir ordentligt tätt för att kolningen ska fungera.

Årets upplaga fick namnet Maria efter medlemmen Maria Peterson som bland annat sköter om föreningens hemsida.

Thomas Lindström, ordförande i Vara naturskyddsförening tände milan. Det bolmade på bra under tiden som den finhuggna veden slängdes in i milans mitt. Sedan täcktes hålet för med granris och jord. Årets kolning kunde starta.

Precis som tidigare år serverades det kolbullar med kröser till.

2017 års mila är den åttonde på Ranahult.