Årsmöte med fokus på insekter

Under årsmötet den 22 februari fick Vara naturskyddsförening besök av två djurintresserade personer. Jan Johansson och Marie Friberg som bland annat brukar fokusera på fåglar och fågelskådning men också insekter.

Under deras föreläsning visade de båda upp ett flertal insekter och berättade för de tjugotal närvarande om hur svårt det var att bestämma exakt hur man skilde på de flertal trollsländor, fjärilar och skalbaggar som de fotograferade. Enligt Jan så fanns det en ganska god hjälp att få genom Facebook eller genom olika föreningar. Det var intressant att bland annat få reda på att fjärilar bland annat flyttar och har övervintringsplatser i andra länder under vintern.

Då föreläsningen var avslutad kom Thomas Lindström fram och tackade dem båda med en blomsterkvast. Under pausen med fika förbereddes själva årsmötet.

Några av dem som blev omvalda till Naturskyddsföreningens styrelse var: Catarina Andersson och Henry Arvidsson.
När det gällde suppleanter blev samtliga omvalda. Inger Mörck, Sture Hermansson, Pål Kindbom och Roger Lindström.

Tomas Lindström fick fortsatt förtroende som avdelningens ordförande och under det konstituerade mötet efter årsmötet fick Rolf Grahm fortsatt förtroende som kassör, Henry Arvidsson, vice ordförande, Janeric Mörck som sekreterare.

I styrelsen ingår följande personer: Tomas Lindström, Henry Arvidsson, Rolf Grahm, Janeric Mörck, Catarina Andersson, Carl-Johan Lidén och Mikael Zetterström (Hemsideansvarig)

Tomas räcker över en blomma till föreläsarna. Jan Johansson och Marie Friberg.

Tomas Lindström räcker över en blomma till föreläsarna Jan Johansson och Marie Friberg. Foto: Mikael Zetterström

1223

Insekter låg i fokus på årets årsmöte för Naturskyddsföreningen i Vara. Bland annat vackra fjärilar. Jan Johansson/Marie Friberg som fotograferade naturen. Foto: Mikael Zetterström (fotograferade bildspelet).

.