Rensning på gammalt vis vid naturreservat

Naturen vårdas på Ranahult

Naturen vårdas på Ranahult Foto: Mikael Zetterström

Den 2 augusti var ett tjugotal engagerade i Ranahult och aktiviteterna där. Det var slåtterarbete och Tomas Lindström fick även träffa NLT på plats.

– Vi slår gräset för florans skull, säger han till pressen.
Arbetet engagerande både för unga och äldre. Bland annat så hjälpte Lucas till och han är bara ett och ett halvt år. Fagningen och sensommarens slåtter handlade om storstädning men också om att umgås. Slåttern bidrar till att bevara örtrikedomen på Ranahults lindängar, där det bland annat växer slåttergubbe, ormrot, ängsvädd, rödklint och olika grässorter.

Tack vare slåttern så blir ängen en av de bättre i Västsverige och då man arbetat klart så skulle boskapen få beta i området. Ranahult som ligger mitt mellan Vara kommun och Herrljunga blir väl omhändertagen särskilt då båda avdelningarna tar på sig ansvaret för den.

Under arbetet tog man också en viktig paus med god mat och avkoppling. En av dem som medvetet valt att stå för kökstjänsten var Hugo Breman. Han menar att Naturskyddsföreningen gör ett mycket bra arbete att han absolut ville hjälpa till och bidra.